loading
  • InklappenMijn FNV

Conflict met Asito opgelost

Op dinsdag 26 april jl. vond er in Onnen overleg plaats tussen een delegatie van de Vakbond van Schoonmakers, FNV Bondgenoten en het Management van Asito Transport. Aanleiding was de actie van vorige week woensdag van trein- en stationschoonmakers van de locaties Groningen/Onnen.

De schoonmakers hadden het werk neergelegd voor onderling werkoverleg. Met deze actie wilden zij bereiken dat Asito zou stoppen met de grote hoeveelheid schriftelijke waarschuwingen en berispingen. De schoonmakers ervaren deze brieven als bedreigingen.

In het gesprek met het management van Asito Transport hebben de kaderleden van FNV Bondgenoten de grieven van de schoonmakers naar voren gebracht. Het constructieve gesprek heeft de lucht aanzienlijk geklaard. Het overleg heeft aangetoond dat Asito en de schoonmakers geen verschil van inzicht hebben aangaande de normen, waarden, rechten en plichten, waaraan werkgevers en werknemers beiden dienen te voldoen.

Goede afspraken gemaakt

- Bij ernstige of herhaaldelijke klachten over het functioneren van medewerkers zal er altijd een gesprek plaatsvinden in het bijzijn van een P&O medewerker.
- Leden van de Vakbond van Schoonmakers, FNV Bondgenoten, hebben het recht om zich naar een gesprek te laten vergezellen door een kaderlid van de vakbond.
- Van het gesprek zal een verslag worden gemaakt.

Verder zijn Asito en de Vakbond van Schoonmakers overeen gekomen dat er periodiek overleg zal plaats vinden tussen de Kaderleden van de Vakbond van Schoonmakers, FNV Bondgenoten en het management van Asito Transport. Daarnaast zal Asito de kaderleden van de bond in staat stellen om buiten werktijd een spreekuur te houden voor leden met individuele kwesties en deze faciliteren.

Vakbond blij met opstelling Asito Transport

Vakbondbestuurder Herrie Hoogenboom: "Wij zijn zeer te spreken over de constructieve opstelling van Asito Transport. De actie van de trein- en stationschoonmakers van Groningen en Onnen heeft er toe geleid dat aanvankelijke verschillen tussen Asito en de werkers in een open communicatie zijn opgelost als sneeuw voor de zon. Asito heeft inzichtelijk kunnnen maken wat de achtergronden waren van een aantal schriftelijke waarschuwingen die de gemoederen onder de medewerkers in beroering hadden gebracht. De gemaakte afspraken zijn een verbetering en een voorbeeld voor de hele sector. Met name de trein- en stationschoonmakers van andere schoonmaakbedrijven zullen dit aangrijpen om gelijke afspraken te eisen.

Reageer op dit bericht

Onze spelregels

Reageer je vaker? Gebruik dan je profiel. Log in of

Nog 1500 tekens over
Deze naam verschijnt bij je reactie op de website
Je e-mailadres verschijnt niet op de site. En wij verstrekken het nooit aan derden
Annuleren

Mijn sector:

Meer weten? Thema: