Ouderen vrijwel kansloos op arbeidsmarkt
Een hoge leeftijd vormt een grotere belemmering voor het vinden van een baan dan een lage opleiding, blijkt uit een publicatie van het kenniscentrum van uitkeringsinstantie UWV.
Volgens cijfers van de UWV Kwartaal Verkenning stond in 2009 tegenover elke dertien werkloze 55-plussers, maar een die werd aangenomen. Onder mensen met alleen basisschool was die verhouding drie tegen een.
Minimaal 2 jaar werkloos
"Niks nieuws", reageert Henk van der Meer, bestuurder FNV Bondgenoten. "Toch vind ik het goed van het UWV dat ze dit onderzoeken en publiceren. Ik zou alleen ook nog graag willen weten hoelang een 55-plusser gemiddeld in de kaartenbak van het UWV zit. Onze ervaring is dat de kans dat een werkloze 55-plusser binnen twee jaar werk vindt heel klein is."
Keuze werkgevers
Werkgevers die een vacature hebben, kiezen voor het vervullen daarvan meestal iemand uit die al een baan had. Van alle werknemers die in 2009 werden aangenomen was een kwart in de periode daarvoor werkloos. Ruim de helft (55 procent) van de aangenomen personen bestond uit mensen die van baan wisselden en 8 procent was schoolverlater. Slechts 2 procent was 55 jaar of ouder.
Associaties met 'jong'
"Er zijn allerlei kwaliteiten die geassocieerd worden met jong", zegt Van der Meer, "zoals snelheid. Maar voor de meeste banen hoef je echt niet de 100 meter in 10 seconden te lopen. Ouderen zijn juist weer beter in andere dingen. Zoals kwaliteit kunnen inschatten, relativeren en nieuwe ontwikkelingen toepassen in de oude situatie".
Oudere werknemer niet duurder
Vaak wordt 'onterecht' gedacht dat ouderen duurder zijn, verklaart Van der Meer. "Terwijl ze gewoon weer onderin de loonschaal terecht kunnen komen. Ook als mensen een baan vinden in een organisatie met een bedrijfstakpensioenfonds maakt leeftijd niks uit. De pensioenpremie is dan hetzelfde. Alleen bedrijven met een ondernemingspensioenfonds zullen eerder de wenkbrauwen fronsen als gevreesd wordt dat de oudere werknemer de gemiddelde pensioenpremie omhoog brengt. Ook is het een fabeltje dat het duurder is om een oudere werknemer te ontslaan, want de ontslagpremie is gebaseerd op het aantal dienstjaren."
22 procent UWV-klanten is 55-plus
Bedrijven blijken vooral behoefte te hebben aan goed opgeleid en niet te oud personeel, aldus de analyse. Maar van de UWV-klanten die op zoek zijn naar werk is 22 procent ouder dan 55 en 25 procent ongeschoold. De helft van alle langdurige werklozen is 55 jaar of ouder. Van der Meer: "Als ouderen echt niet aan het werk kunnen komen, moet je ze niet opjagen of allerlei kostbare projecten op ze loslaten om ze voor een aantal maanden weer aan het werk te krijgen. We zeggen tegen het UWV: 'kijk wat je wel voor ouderen kunt doen en doe dat dan ook!"





Kameraad Clifton | 30-08-2010 | 15:20
@Henk Koerts
Aan jou heeft het niet gelegen Kaderlid Koerts, het is onze eigen schuld,....sorry, hadden we maar naar jou geluisterd!
Ook de miljoenen werkenden die geen stem kregen omdat ze (bewust) geen lid van een vakbond zijn zeggen tegen Henk Koerts,.......sorry, waren we maar lid geworden!
Volgende keer stemmen we allemaal PvdA, dan komt alles weer goed......
Ja,....we krijgen wat voor onze kiezen!
Clifton
Lid FNVee lotgenoten
Henk Koerts | 30-08-2010 | 02:08
Ja, we klagen wel veel, maar daden?
Maar goed het is allemaal voorbij want 21 november 2009 (65 is 65) is een gepasseerd station. Die trein is allang voorbij.
Tot die datum was ik ook nog naïef en van mening dat je met de hele achterban van FNV dus 1,4 miljoen leden een vuist kon maken naar de politiek. We weten nu dat deze demonstratie niet heeft opgebracht wat FNV had gehoopt, zachtjes uitgedrukt. De leden zijn uitvoerig geïnformeerd op radio, TV en dagbladen. Duizenden flyers verspreid enz. Ik en vele collega kaderleden hebben dagen lang telefoonsessies gehouden om leden over te halen om mee te gaan om zodoende de “bussen vol te praten”. Jammer maar het heeft niet geholpen.
Mijn mening is ook al hadden we met z’n allen gedemonstreerd dan nog redden we het niet gezien het politieke klimaat die er nu is. Op SP na (die naar alle waarschijnlijkheid) toch niet in een cabinet komt zeggen alle andere partijen dat het noodzakelijk is de AOW te verhogen naar 67 jaar.
80% FNV leden vinden het AOW-akkoord (werkgevers en werknemers) goed.
En Nederland op 9 juni heeft een rechtse tweede kamer gekozen, die veel slechtere AOW voorstellen in hun program hebben staan.
Ja, we krijgen wat we kiezen.
Henk Koerts
Kaderlid FNV Bondgenoten
R.W. ter Horst | 29-08-2010 | 22:13
en "daarom" heb ik dan ook in de enquete van de FNV tegen de verhoging van de A.O.W. leeftijd gestemd.
- 2 jaar langer de bijstand in.
- citaat werkgever (I.T.) "liever een 35 jarige Tsjech dan een 55 jarige Nederlander
- we hebben nu al veel 55+ werklozen, eerst deze aan het werk (hierna pas verhoging van de A.O.W. leeftijd)
- .....
Kameraad Clifton | 22-08-2010 | 21:15
@P.J.Mathijssen
Beste P.J., welke rol had U voor de FNV in gedachte…?
Uw pensioensplannen krijgen namelijk gestalte door een grote inbreng van onze eigen vakbond!
Lees eens een paar stukjes terug op deze website, te beginnen met onderstaande link.
http://www.fnvbondgenoten.nl/nieuws/actueel/van_der_kolk_reageert086/
Ik weet nu al waarmee Uw volgende reactie gaat beginnen….
P.J. Mathijssen | 22-08-2010 | 16:57
We moeten met ons allen eens ophouden met zeuren.
Diverse regeringen hebben in het verleden een verdeeldheid geschapen die voor ons werkenden helemaal funest geweest is en nog is. Een groot aantal is georganiseerd en een te groot aantal niet. Laten we onze energie gebruiken om meer mensen op het belang te wijzen van een vakbond,want als de plannen over onze pensioenen gestalte gaan krijgen dan vindt ik dat het hele land plat moet. Maar dat kan alleen als we onze eigen verdeeldheid opheffen.
D. Dekker | 22-08-2010 | 14:20
Wij als oudere technici zijn het kenniscentum van de huidige maatschappij! al onze collega's tot 45 Jr. vragen aan ons hoe zal ik deze klus-probleem-storing etc. oplossen, maar a.h. einde van de maand gaan hun met onze veren strijken, daarbij komt ook nog het filevraagstuk waar ook de bond onze reactie vraagt, zie hier mijn inbreng:
Aan Metaaltechniek,
En wij, uw vele senioren leden die al jaren lid zijn van deze bond, (waaronder ik) vragen uw aandacht om uw tijd beter te besteden aan de resente PENSIOEN Kortingen / perikelen, dan aan dit nutteloze gedoe in deze tijd van recessie, 't is zoiezo niet druk met woon-werkverkeer anders dan weg werkzaamheden, stuur eerst maar die Polen naar huis, die onze premies naar de kl.... kelpen.
T'ís beter eerst onze WWers naar dat werk jagen.
succes
Dhr. D.H.Dekker
Ger Leunissen | 20-08-2010 | 15:12
Ik dacht dat leeftijdsdiscriminatie bij de wet verboden was.
Maar dat geld waarschijnlijk alleen maar als het de werkgevers goed uitkomt. Fijn dat het UWV nu ook eens toegeeft dat er iets goed fout is. De komende regering gaat de WW beperken tot een half of een heel jaar. Kan je lekker tot je 65ste of 67ste in de bijstand zitten met een niet volledig en naar beneden bijgesteld pensioen. Van de bond hoor ik niets over wat we aan deze zaken gaan doen. Binnenkort ga ook ik de bijstand in.
Gelukkig heb ik een eigen huis. Dat kan ik verkopen en lekker in Azië gaan wonen in plaats van nog 6 jaar op een houtje te bijten achter de geraniums. Deze maatschappij die je afschrijft als je ouder dan 45 jaar bent laat ik dan met plezier achter mij, evenals een vakbeweging die blijkbaar vergeten is wie haar leden zijn.
Paulien Koudijs-Heeren | 20-08-2010 | 12:16
Na een ontslag, ben ik als ZZP-er voor mijzelf begonnen met
behoud van uitkering. Met goede hulp van UWV!! Weinig verdient, veel verdient en toen de crisis. Dan maar solliciteren. Twee jaar lang!!
Geen inkomen, geen baan en "langer"moeten doorwerken (ik ben 49 jaar). Ik ben wel steeds in beweging gebleven. Blijven zoeken en rondkijken en vragen. Ik begin 6 september aan een opleiding voor kraamverzorgende. Ben eerst op zoek gegaan naar een leerplaats bij een kraaminstelling en toen ingeschreven voor de opleiding ROC kraamverzorgende. Duurt een jaar en ik krijg meteen al een vooschot-inkomen van 1120 bruto, terwijl ik leer!!! Is net zoveel als mijn uitkering was.
En weet je wat? Ze zijn blij met mijn levenservaring....met mijn leeftijd en mijn uitstraling en ik ben straks hard nodig. Ik mag straks moeders helpen in hun kraamtijd!!!
Ik vertel dit om te laten weten dat als je op de bodem van de put zit, je iets beter kunt afzetten naar boven toe. Dit verhaal geeft in mijn omgeving weer hoop dat er een uitweg is in donkere tijden. Help ik 1 persoon met mijn verhaal, dan vind ik dat al geweldig. Succes allemaal met je zoektocht.
Frederiek Reiners | 20-08-2010 | 03:03
Ook ik solliciteer al jaren zonder het gewenste resultaat. Het zou fijn zijn als er structurele oplossingen zouden komen voor ons 55 plussers. Bijvoorbeeld gesubsidieerde banen voor ouderen. Of creeren van banen voor ouderen zoals bijvoorbeeld in de zorg. Dat fifty fity idee van de heer Eggenkamp vind ik ook een goed plan. Ook denk ik dat het goed zou zijn om te onderzoeken wat nu precies de bezwaren zijn tegen ouderen en hoe je die kunt wegwerken
R Jaspers | 19-08-2010 | 17:43
Waar gaat dit verhaaltje maar toe met het nieuwe kabinet
UITKERING naar een jaar dus worden de oudere werknemers helemaal de dupe nog sneler in de bijstand en daar heb je dan bijna 40 jaar netjes je lasten voor betaald om nu als je in de WW komt gestraft te worden .
Waar zijn de plannen van de bond om dit tegen tegaan we horen of zien niets .
Wachten we weer tot het te laat is .
FNVBONDGENOTEN DOE ER WAT AAN !!!!!!!!!!!!
Jan Eggenkamp | 19-08-2010 | 17:07
De werkgevers hebben zo'n mooie afspiegelings regel doorgedrukt bij reorganisatie.Last in first out gaat nu niet meer.anders bleef men achter met een sterk verouderd team zo werd beweert
Doe het omgekeerde met aanname beleid.
Maak daar ook verplicht een afspiegeling van.
Heb je veel oudere werknemers in dienst ,dan mag je alleen jongere aannemen.
Heb je alleen jongeren, dan mogen er alleen ouderen aangenomen worden.Dan heeft iedereen gelijke kansen.Nu klagen jongeren dat ze geen werk krijgen omdat ze geen ervaring hebben ( en ervaring krijg je niet als je geen werk krijgt)en ouderen omdat ze te duur zouden zijn en vaker ziek(hetgeen onzin is ).
Tina Hulsebos | 19-08-2010 | 16:16
Weet je wat gewoon het vervelenste er aan is? Dat al dat geleuter over 45+ of 55+ aan het werk gewoon geen barst helpt. Ik ben bijvoorbeeld al 9 jaar werkeloos, solliciteer me wezenloos en een slag in het rondte, maar een vaste baan??? VERGEET HET MAAR. nee, dankzij enkel, en echt maar twee!!! uitzendbureaus heb ik er vanaf 2001 tot heden erover gedaan om het recht van WW uitkering op te consumeren. Nu is het voor mij helemaal een halszzak om een baan te vinden, want alleen van het salaris van mijn echtgenoot komen we er niet of het wordt, de tweede auto de deur uit ( helaas maar ik woon in de NOP en het OV is niet je van het en dan erbij is dit peperduur) Alleen op zondag vlees eten, vegetarisch is dan geen optie want je zult dan toch ook je vleesvervangers moeten kopen. Zo kan ik dus nog wel meer dingen opnoemen. Tja, je bent 50+ en je wilt nog steeds WERKEN!!!!!!!! Overtuig hier eerst maar eens de werkgevers van dan wil ik verder praten...
Irene Reydon | 16-08-2010 | 12:05
Ik ben het met de vorige spreker(behalve de heer Bijsterbosch, die interesseert het geen bal!) eens. Wat natuurlijk nog meer bizar is, is dat er rond de 800.000 zzpres zijn, waarvan ook een groot deel boven de zullen we zeggen, 45 jaar zijn. Deze categorie goed opgeleide en gemotiveerde werknemers cq ondernemers, worden niet eens meegerekend in de statistieken van het UWV. Immers, zij komen nooit voor enige uitkering of toelage in aanmerking. De verzorgingstaat is geheel weg. Ik pleit voor werk voor iedereen, tot het pensioengerechtigde jaar, wat het ook mogen worden, met inachtname van het aantal gewerkte jaren, wat nu heel gemakkelijk buiten beschouwing wordt gelaten. Ik ben direct beschikbaar als personeelsadviseur, loopbaanadviseur en outplacementradviseur.
Sjaak Bijsterbosch | 29-07-2010 | 17:04
De uitslag van het referendum was glashelder. 14% heeft zijn/haar stem uitgebracht.
Het interresseert de leden geen BAL!!!
Dus einde discussie en ons bezig gaan houden met vakbondswerk en dat gaan doen waar we goed in zijn.
M.vrgr. Sjaak Bijsterbosch Kaderlid Oost
mike visscher | 28-07-2010 | 14:56
Inderdaad, veel 55+ers zijn kansloos op de arbeidsmarkt. Je bent te oud en te duur. Dit heb ik veel gehoord. Het is nu wel van hoog tot laag bekend maar niemand doet er iets aan. Veel geschreeuw maar weinig wol. Zo gaat dat !! Ik mis in deze tijd mensen met daadkracht, mensen die een vuist wilen maken voor deze groep.
Jesse Rijks | 28-07-2010 | 11:15
Neem een voorbeeld aan Japan: http://www.netwerk45plus.nl/mediapool/68/684787/data/Geknipt_voor_jou_../Oudere_werknemer_is_traag_en_inflexibel.pdf.
Fred Stomps | 27-07-2010 | 17:59
Maar dit probleem wordt opgelost als het aan Agnes en Wientjes met zijn vriendjes ligt.
In het nieuwe AOW-akkoord is opgenomen dat juist deze groep aan het werk wordt geholpen.
Als hier niet aan voldaan wordt zal er een ontbindingverklaring in werking gaan en zijn we weer terug bij de oude situatie.
Dan blijft 65 gewoon 65 en gaat er dus een streep door het nieuwe akkoord.
Nu weten we allemaal wat het woord van Agnes en Wientjes met zijn vriendjes waard is, helemaal niks dus!!! Dat hebben we de laatste tijd wel gemerkt.
Dus is alle commotie voor niets geweest en kan ik dus rustig op mijn 65e met pensioen zonder dar ik gekort wordt.
Mooi toch!!!!!!!
Wat een kneuzen daar aan de top.
Herman de Haas | 27-07-2010 | 17:11
En het StAr-AOW akkoord gaat de inzetbaarheid van de oudere werknemer nog nader regelen?
Welk een krankzinnig onderdeel van een akkoord om de 65 naar 67 op te krikken terwijl de praktijk van alledag, nu al, laat zien dat er niets geregeld is of zal worden.
De oudere werknemer zal dankzij het StAr-AOW akkoord (eerder en) langer in de WWB, Wet Werk en Bijstand, ook wel "Wet Water en Brood" belanden.
Bedankt!
Voor wat?
For nothing!