
-
Profiel aanmaken
Informatiesluit
Profiel aanmaken
Voor het plaatsen van comments op onze website is het nodig om een profiel aan te maken.
Met een persoonlijk profiel kun je nog meer. Verfijn je profiel met een foto en persoonlijke regel die geplaatst wordt bij de comments. Of geef je interessegebieden aan en krijg nieuws op de homepage dat bij je past.Ben je lid?
Dan biedt MijnFNV•B nog veel meer:
- altijd inzage in jouw nieuwste cao
- toegang tot je bedrijfspagina
- meteen zien wie je bestuurder is
- je contributie online regelen
- (fiscale) korting op betaalde vakbondscontributie in lopend kalenderjaar
- iemand lid maken en een wervingspremie ontvangen
- nieuwe ledenpas aanvragen
- InklappenMijn FNV•B
Uitzendkrachten gaan evenveel verdienen als hun directe collega's
Als uitzendkracht vanaf je eerste werkdag evenveel verdienen als je collega's met een direct dienstverband? Vanaf 2015 wordt dat werkelijkheid.
Dit staat in de nieuwe cao voor Uitzendkrachten, waarover de vakbonden en de Algemene Bond voor Uitzendkrachten (ABU) een principeakkoord bereikten.
Gelijk loon voor gelijk werk
De afspraak over gelijke beloning is een belangrijke stap in de strijd van FNV Bondgenoten voor Gewoon Goed Werk voor iedereen. "Na tien jaar inzet op gelijke beloning voor uitzendkrachten hebben we het eindelijk geregeld", reageert vakbondsbestuurder Mariette Patijn enthousiast. Vanaf 2015 krijgen ze vanaf de eerste dag hetzelfde loon, dezelfde toeslagen en ADV zoals hun collega’s met een vast dienstverband ook krijgen." Voor uitzendkrachten die voor onbepaalde tijd in dienst zijn bij het uitzendbureau gaan ook de eigen in de cao opgenomen beloningsregels gelden.
Meer zekerheid
"Ons vervolg is de stap naar meer zekerheid", vervolgt Patijn vastberaden. "Inkomenszekerheid door werkzekerheid voor uitzendkrachten, maar ook voor alle andere mensen met een onzeker contract. Het wordt tijd dat ondernemers hun werkgeverschap weer op gaan pakken en mensen een normaal contract aanbieden."
De nieuwe cao, waarin de arbeidsvoorwaarden voor ruim 600.000 uitzendkrachten zijn geregeld, gaat in op vijf november a.s. en heeft een looptijd van vijf jaar. De komende drie maanden geldt een overgangs cao. Daarin is een loonsverhoging van 1,55 procent opgenomen vanaf 3 september.
Naast gelijk loon voor gelijk werk zijn er nog meer goede afspraken in de nieuwe cao opgenomen.
Meer scholing
Omdat de uitzendsector een belangrijke rol speelt in de toegang tot de arbeidsmarkt, kunnen voor specifieke groepen of in specifieke situaties nog aparte beloningsregels in de cao blijven gelden. Daarbij is afgesproken dat intensiever wordt ingezet op scholing.
Bestrijding malafide uitzendbureaus
De komenden jaren zullen de vakbonden samen met de ABU malafide uitzendbureaus intensiever aanpakken. De certificeringsnormen voor uitzendbureaus worden aangescherpt en er zal vaker worden gecontroleerd op uitvoering daarvan. Ook worden in de cao strengere regels voor huisvesting van arbeidsmigranten opgenomen.
Gevolgen ziektewet repareren
Over de gevolgen van de ziektewet zullen de bonden met de ABU nadere afspraken maken. Patijn: "Op 3 juli heeft de minister van sociale zaken een wet door de kamer gejaagd die tot gevolg heeft dat een groot deel van de uitzendkrachten bij ziekte een lagere uitkering krijgt. Wij willen met de werkgevers afspraken maken om dit te repareren. Wellicht via een verzekering. Hiervoor worden zaken uitgezocht. Tot die tijd geldt dat de aanvulling in het 1e ziektejaar 91% blijft."
Reiskostenregeling
De reiskostenregeling in de cao was nooit meer dan wat er belastingvrij betaald mag worden. Door de plannen van de Kunduz coalitie zal dit zakken van 19 cent per k/m naar 11 cent per k/m. Patijn: " We hebben nu afgesproken dat de vergoeding op kan blijven lopen tot 19 cent bruto, ongeacht de belastingmaatregelen die er aan komen. Naast deze afspraken zijn er nog veel andere zaken die uitgewerkt moeten worden. We verwachten daarom in september de tekst definitief te hebben." .
Leden moeten nog met cao instemmen
Patijn: "Wij vinden dat er een mooi principe-akkoord ligt. Maar het eindoordeel is aan de leden. Voor nu vragen we onze leden akkoord te gaan met de afspraak dat er een cao komt voor drie maanden met een loonsverhoging van 1,55%. Als alle afspraken in de nieuwe cao zijn uitgewerkt, zullen we daarover in september ledenvergaderingen houden."
Grootste cao in Nederland
De nieuwe CAO voor Uitzendkrachten geldt voor 600.000 mensen en is daarmee de grootste collectieve arbeidsovereenkomst op de Nederlandse arbeidsmarkt. Het principeakkoord voor deze nieuwe cao werd gesloten tussen de vakbonden FNV Bondgenoten, CNV Dienstenbond, De Unie, LBV en ABU.
Lees ook:
Column Henk van der Kolk: Doorbraak in uitzendcao
Officiële persbericht van de gezamenlijke vakbonden en de ABU
Zie ook
- 04-10-2012 Flexwerkers aan het woord op World Decent Work Day
- 04-07-2012 De FNV ontrafelt op de Nieuwmarkt, A'dam, de plannen van de Kunduz Vijf
- 11-05-2012 FNV wil einde aan payroll-constructie
- 14-03-2012 Dit meldpunt is WEL nuttig!
- 28-12-2011 Snoeipakket werkgevers leidt tot verergering van de economische crisis
Reacties
Log in om te reageren.
Wil je antwoord op een persoonlijke vraag? Onze klantenservice kan je helpen.
Onze spelregels
Heb je nog geen profiel? » Profiel aanmaken


Goed werk, nu nog die stomme regel er uit die zorgt dat je er om de twee jaar drie maanden tussen uit moet.
bericht geplaatst op 19-07-2012 om 14:31Waar om niet per 1 jan 2013 , waar om zo lang duren ? en hoe zit in het buiten land ? economische crisis we wilen toch duidelikhijd.
bericht geplaatst op 20-07-2012 om 08:32Ik vind een Uitzendbranche is zelfde als een kopelbaas . Dat was vroerg toch ook verboden ?
bericht geplaatst op 21-07-2012 om 23:16Om het verleden te rechtvaardigen, immers de vakbeweging, onze onderhandelaars op SER en StAr niveau zijn in belangrijke mate medeverantwoordelijk dat de flex of weggooi-pulparbeid zo'n enorme vlucht heeft genomen, De insiders "vaste contracten" zijn een bedreiging voor de "outsiders" pulp en weggooiarbeiders! Pechtold van D666 wil af van het ontslagrecht omdat die "ongelijkheid" weg te nemen en maakt iedereen een te dumpen "ding" die voor minimale voorwaarden kan worden ingehuurd of afgestoten. D666 Pechtold vond de Kunduz-kliek op zijn pad om daar mee akkoord te gaan! En om dan nu te claimen iets geweldigs te hebben gescoord wat eigenlijk normaal moet zijn en dan ook nog 's ff moeten wachten tot 2015(!!!???) zo'n 3 jaar is niet alleen onbegrijpelijk maar ook niet uit te leggen tenzij.............?, het ontslagrecht in 2015 definitief weg is, alle werknemers rechteloos zijn en Gewoon Goed Werk en Gelijk Werk, Gelijk Loon wel heel erg cynische slogan's blijken te zijn, immers we, de factor arbeid, heeft dan niets meer! Nee goed gedaan iets om trots op te zijn, net als die geelzwarte woestijn actie! STOP TE WAR ON WORKERS.
bericht geplaatst op 22-07-2012 om 08:53Ik verdien als uitzendkracht per vier jaar, een volledig jaar salaris minder dan mijn vaste collega. Ik moet nog zien dat dit er door komt, 3 jaar is lang en van alles kan dit om zeep helpen. Uitzendkrachten hebben geen rechten alleen plichten.
bericht geplaatst op 24-07-2012 om 14:53Werknemers in vaste dienst ook hoor, heb geen illusies! Het enige wat geregeld moet worden is dat jij met je korrnuiten op het nivo van een vaste wordt getrokken en niet zoals Pechtold van D666 en zijn Kunduz maatjes willen, naar het rechteloze, onderbetaalde nivo van de flexwerker!STOP THE WAR ON WORKERS.
bericht geplaatst op 24-07-2012 om 17:29Klopt maar als vaste kracht heb je tenminste nog wat inspaark over je vakantie dagen enzo. Kan je als uitzendkracht wel vergeten. Het standard excuus is, "Nee kan niet het is te druk." Vervolgens sta je dus uit je neus te vreten of word je afgebeld. En kom vooral niet klagen, zit je gelijk een paar dagen of weken zonder werk. Uren die nooit kloppen terwijl je electronisch inklokt. Ik werk al vijftien jaar noodgedwongen als uitzendkracht, kan er een boek over schrijven over wat er allemaal mis gaat.
bericht geplaatst op 25-07-2012 om 02:33@Bert062, dat ligt eraan welk bedrijf en afdeling je zit, want ik ben ook een uitzendkracht, maar heb wel degelijk inspraak wanneer ik mijn vakantie wil. En tot nu toe geen problemen mee. En dat is iets waar een uitzendbureau niet altijd wat aan kan doen... Verder heb ik in mijn 11 jaar dat ik uitzendkracht geen problemen met mijn uren., alleen dat je geld een dag later word uit betaald door feestdagen, en ja dat vindt ik geen probleem.
bericht geplaatst op 27-07-2012 om 09:01@Jelle Ruben: Ik werk zelf nu 18 jaar als uitzendkracht. Heb in die 18 jaar 2x vakantie kunnen krijgen toen mijn kinderen zomervakantie hadden. 2x in 18 jaar hebben we samen als gezin vakantie kunnen houden. Standaard is het bij mij werken in de zomer en rond de al feestdagen. Heb ik een dag vrij ? Dan kan ik beter alle telefoons eruit halen omdat het uitzendbureau alsnog belt of je kan werken. Ze ben ik 3x gebeld op de bruiloft van mijn broertje. De laatste twee jaren neem ik geen vakantie meer op. Ben gewoon niet beschikbaar die periode. Wat betreft de uren, schering en inslag bij de bedrijven waar ik werk. Wel op tijd betalen, allen de gewerkte uren klopten vaak niet. De vakbond en het bedrijf zelf hebben zich er mee bemoeit omdat het uitzendbureau er een zooitje van maakte. Uiteindelijk is het bedrijf overgestapt op een ander uitzendbureau, toen pas ging het beter.
bericht geplaatst op 07-08-2012 om 21:55De kop boven artikel daar ontbreekt iets in. Jullie "vergeten" er bij te schrijven per 1-1-2015 evenveel als eigen personeel. Deze koptekst is een hoog "Prive" gehalte een suggestieve kop die maar een halve waarheid is. Ik vind dit een goedkope manier van scoren. Het is en blijft een K..T CAO. Ik heb de indruk dat de WGs veel meer aan hun onderhandelingen hebben overgehouden dan onze bond. Ik heb en krijg vaak de indruk van onze onderhandelaars als we maar een akkoord bereiken dan is bij mij/ons de druk van de ketel.
bericht geplaatst op 08-08-2012 om 12:30Bert062,je hebt helemaal gelijk. Ik als uitzendkracht krijg ook nooit van de uitzendbureau's mee hoeveel tijd men aan mij besteed en wat er allemaal over mij besproken wordt tussen de inlener en het uitzendbureau. Verder vindt ik het wel goed dat de ontslagbescherming voor vast personeel verdwijnt. Ik nap ook niet waarom de bond hierop tegen is.Bij het bedrijf waar ik nu werk wanen veel vaste medewerkers zich veilig in een "ivoren toren".Daarnaast voeren ze veelal geen "flikker uit' en kan al het zware werk door uitzendkrachten worden gedaan. Nog een voorbeeld: Voor komende maandag heb ik me afgelopen woensdag niet beschikbaar gesteld om tussen 16.00 uur en 24.00 uur te werken.Dat kan online bij mijn uitzendbureau. Dan denk je dat je wel op een ander tijdstip wordt ingepland he?Nee hoor,ze plannen je gewoon maandag niet in en verder kan ik wel de hele week werken van 05.30 uur tot 13.45 uur.In dit geval zou of het UWV of het uitzendbureau moeten worden verplicht mijn WW voor die ene dag voor 100% door te betalen.Ik ga tenslotte niet voor een dag ander werk zoeken!!!!!
bericht geplaatst op 07-09-2012 om 19:49En nu allemaal richting Amsterdam/Eindhoven/Nijmegen/Schiedam "MORGEN". En laat je ZIEN/HOREN. Misschien? veranderd er dan nog Wat??? En zorg nu het 5sec. voor 12 is, dat je de goede kant op stemt op 12sept! Kudde dieren. >> Voor mijn part PvdA. Maar beslist géén KUNDUZ-LaLLeN. Want die naa*en jullie/ons een OOR áán! >>>>..........De verkiezingen zijn ongekend spannend. Rechts Nederland mobiliseert al de troepen om de SP van een geweldige verkiezingsoverwinning af te houden. En dat snap ik. Want als het aan de SP ligt gaat er na 12 september echt wat veranderen in dit land. Terecht stelde Emile Roemer gisteren in het debat met Mark Rutte vast dat Nederland op een kruispunt staat: ‘Koop je straaljagers of medicijnen? De VVD kiest het eerste, ik het laatste. Bouw je vijfbaanssnelwegen of verpleeghuizen? De VVD kiest het eerste, ik het laatste. Blijf je villa's subsidiëren of bouw je goedkope huurwoningen? De VVD kiest het eerste, ik het laatste. Onze voorzieningen zijn geen probleem, maar een oplossing voor problemen waar mensen tegenaan lopen.’ Deze verkiezingen staat er - meer dan ooit - iets groots op het spel. Hoe willen we verder met ons land? Wordt het nog liberaler of doen we het eindelijk socialer? De campagne is nu de laatste, beslissende fase ingegaan. Nog minder dan een week, dan weten we of we de grote sympathie op straat ook kunnen omzetten in extra slagkracht in de Tweede Kamer. Het gaat er nu echt om spannen.
bericht geplaatst op 07-09-2012 om 22:24Vervolg>>> Veel kiezers hebben hun keuze nog niet definitief bepaald. Het vertrouwen in onze partij en Emile Roemer is groot, maar er zijn nog heel wat burgers die een laatste zetje nodig hebben om aankomende woensdag ook daadwerkelijk op ons te stemmen. Nogal wat mensen vinden dat ook Diederik Samsom het goed doet. Dat klopt. Het PvdA-programma is door onze invloed linkser dan ooit. Maar linkse plannen kunnen alleen worden uitgevoerd met een zo links mogelijke regering. Als linkse partijen aanschuiven bij een rechtse regering, gaan alle beloften in de prullenmand. Hoe groter de SP, des te linkser de PvdA - en hoe groter de kans op een sociale uitweg uit de crisis. Een stem op de SP maakt Roemer groot en geeft Rutte rood. Andere partijen zullen er de komende dagen een schepje bovenop doen. Maar wij kunnen veel meer. Ik ben er trots op dat ik zo veel SP'ers het vuur uit de sloffen zie lopen. Wij zijn de partij voor de mensen en de partij van de mensen. Het gaat om hun toekomst. Ik zie dat bijna elke afdeling van onze partij er de laatste dagen nog een schepje bovenop doet. En dat is mooi, want als we durven strijden, gaan we winnen! Jan Marijnissen
bericht geplaatst op 07-09-2012 om 22:27Ben net terug uit Schiedam, wat een geflopte demonstratie; de opkomst was minimaal +/- 400 mensen, nee de Wereldhaven dagen zijn veel belangrijker, daarvoor waren de treinen wel vol. Ik heb veel retoriek gehoord over wat kunduz fout doet maar niets over hoe het ander moet, ja sociaaler maar hoe! Stem links stem sociaal daar ging de hele manifestatie over , maar ja ik stem heel mijn leven links. Maar er waren ook 2 licht puntjes de eerste was Harry slinger en zijn drukwerk die zorgde voor een gezellige sfeer de tweede was een man naar mijn hart Nick Stam; geweldige spreekbeurt Nick mijn complimenten en veel succes met de actie's in de haven.
bericht geplaatst op 08-09-2012 om 16:12Ik ook terug uit Schiedam , zie toch wat lichtpunten ! Zoals schoonmaaksters en thuiszorgwerksters , die actie voeren !! Dat is zeer positief. Negatief is dat ik geen collega van Imtech heb bespeurd , terwijl er 250 banen op het spel staan ! Het mooiste van de middag vond ik ,dat Kerstens 10e op de PVDA kamerlijst ,(voorzitter van bouwbond FNV en doorslaggevende persoon bij het 1e pensioenakkoord en holmaat van Jongerius) ,tijdens zijn gelal werd begeleid door Harry Slinger van Drukwerk met "je loog tegen mij "!! Dat vond hij NIET leuk ! Hij stond destijds op de lijst om voorzitter van de FNV te worden , maar dat is inmiddels een andere PvdA''er. Desgevraagd zij Harry dat hij jaren geleden naast KOK had gestaan , die hetzelfde verhaal lalde , en waar is KOK nu ??? Toch een mooie actiedag , het blijft moeilijk mensen te blijven motiveren. Ik ben persoonlijk voor bedrijven en fabrieken lam te leggen en leeg te laten lopen , maar ik ben waarschijnlijk van de ''OUDE" garde Harry Slinger zei ook nog ; Rechts stem je uit gewoonte ,over links . stemmen moet je nagedacht hebben. ! Daar sluit ik mij van harte bij aan. Harry Slinger kan bij mij niet meer stuk ,zoveel wijsheid ! We gaan door met onze acties ! Weg met de KUNDUZ kliek !
bericht geplaatst op 08-09-2012 om 20:33Gekke Henkie
Verwarmingsmonteur , Redelijk Sociaal, Kaderlid FNV M&T, PvdA lid,Waterpolotrainer, klussenbuddy, vader en echtgenoot, geintereseerd en de wil om mee te doen,Fervent Twitteraar met een mening over bijna alles.
Het was ondanks de in mijn ogen geringe opkomst een inspirerende bijeenkomst #Dokwerker Amsterdam. Ook Emile Roemer vond samen met Mariëtte Hamer en Paul Ulenbelt nog ff de tijd tijdens hun campagne om ons een hart onder de riem te steken. Dit was de eerste aanzet en er zullen zeker vervolgen gaan komen. Maar beste leden en aspirant leden zijn jullie wel berijd om de barricades te bestijgen als er andere acties komen of laten jullie het dan weer door een kleine groep leden opknappen. De vakbond zijn we zelf en alleen met z'n allen geven we een echt signaal. Het roepen en mopperen vanaf deze site en zijlijn is voorbij het is erop of eronder. We hebben elkaar nodig om die vuist te maken. Op 12 sept kunnen we de eerste aanzet geven en de Kunduzpartijen afstraffen voor idiote ideeën als de forezentax, ontslagrecht versoepeling, BTW verhoging, langstudeerboetes enz enz. Het is niet de FNV die deze keuze maakt, maar partijen in Den Haag. Dus wanneer je het met deze plannen niet eens bent kan je beter niet op 1 van deze kunduz partijen stemmen in plaats van je lidmaatschap op te zeggen.
bericht geplaatst op 08-09-2012 om 21:28Wat moet ik hier in godsnaam nog aan toevoegen? Waar is die SOLIDARITEIT? Dat is de huidige werkelijkheid, waar ik het al zo vaak over hier heb gehad! Die anderen gaan wel de baricaden op, ik toch niet?? In mijn hele omgeving reageerde nog niet een ... .. ik heb ze in Eindhoven niet geteld, in de winkelstraten was het Drukker! Waar maken wij ons oude zakken nog druk om?
bericht geplaatst op 08-09-2012 om 21:44Beste Mien62., Waar was de rest en waar waren de collega's ??? 3 mogelijkheden ; (1) men was druk met houthakken voor de barbeque (2) men moest overwerken ,teinde de eindjes aan elkaar te knopen (3) men stond in een kraampje van een KUNDUZ partij Een nog beter lal argument wordt door mij beloond met een knap flesje (rode) wijn . (om in de sfeer te blijven) De jeugd schijnt zich drukker te maken over de wietpas ,dan over hun toekomst ! Aan ons zal het niet liggen , wij hebben er weer een middag aan opgeofferd.
bericht geplaatst op 08-09-2012 om 22:47@Ger Windt; op een punt zijn we mee eens Kerstens is net zo een lal als Heerts en de PVDA kliek. En ja de dames van de zorg en de schoonmakers ze waren er wel,complimenten, maar er waren zo weinig en zo kan je de War on workers nooit winnen.Er waren vandaag 5 demonstratie in het land maar geen een heeft het journaal gehaald, volgens mij kan de definitie van solidariteit uit het dikke Van Dale geschrapt worden
bericht geplaatst op 08-09-2012 om 23:33Het debacle 8 september was kilometers van te voren zien aan te komen! Het doelbewust torpederen van een landelijke manifestatie, de nietszeggende folklore acties het bedroevende resultaat van gisteren, de door het PvdA gestaald kader geconfisqueerde FNV leidt maar naar 1 conclusie: zolang ONZE vakbond door de Polder jongens en meisjes wordt gegijzeld blijft alles zoals het was; uitverkoop van rechten van werkende en uitkeringsgerechtigde! Derhalve moet de Top van ONZE vakbeweging vervangen worden! Nu de PvdA, overigens moet er eerst nog worden gestemd op de 12e september, in de polls zo aan de weg timmert is het niet ondenkbaar dat de PvdA neoliberale sociaal democratische ombouw weer wordt opgepakt en belanden we verder in de neerwaartse spiraal. Een stem aan de PvdA is een stem aan Brussel! De stompzinnige retoriek dat onder Samsom de ideologische veren weer zijn aangeplakt, die Kok er af heeft gerukt, is gelul van VVD extreem rechts! De PvdA is een politieke wolf in schaapskleren. STOP THE WAR ON WORKERS.
bericht geplaatst op 09-09-2012 om 08:53Er waren vandaag 5 demonstratie in het land maar geen een heeft het journaal gehaald, volgens mij kan de definitie van solidariteit uit het dikke Van Dale geschrapt worden. @Luigi, het is Treurig, Treurig. Nog niet een Journaal/nieuwsrubriek, heb ik hierover iets over gezien, of ik heb wat gemist? Treurig? In dit LaLLen van IKke, IKke mentaliteits-landje. Henk wie heeft er nu gelijk? jullie Pvda-Lallen? of wij/achterban met onze LaL voorspellingen, die totaal in de wind worden geslagen, wat de achterban WIL! De KUDDE-dieren van Nederland slaapt, en slaapt en volgt het achter mekaar Kudde gedrag! Ik hoop dat Ome Emile een flinke sprong voorwaarts maakt, maar ik vrees dat zij op alle mogelijke manieren worden genegeerd, (in het belang van het kapitaal). Verbeeld je eens dat het kapitaal aangepakt wordt? Alles onder de Balkende-norm. Oeje, Oeje? ÓÓk Ome Emile moet een keer eens beginnen en water bij de WIJN (rode) doen. Omdat hier in den lande nooit een meerderheid van welke partij gezinte dan ook plaats vindt. Het verdeelde onsolidaire nederlandse gepeupel, die graag (mee) kijken in de elite spiegel, met zonne-koningachtige trekjes, die zichzelf een SPIEGEL voorhouden
bericht geplaatst op 09-09-2012 om 13:12Mien62. Laat je niet gek maken door voorspellingen . BIjna ons gehele nationale journaille (incluus) tv is gehersenspoeld ! Alles mag maar NIET de SP !!. Dat is het vehaal. Lijsttrekker van de SP voor LAL zetten , alles mag ! Ook al mocht de SP niet het gewenste resultaat halen , er zijn VEEL mensen wakkergeschud..De gekaatste bal komt ongetwijfeld een keer terug. Buiten dat ben ik van mening dat ons land een rechts land is Velen in ons land zijn slachtoffer (gijzelaar) van de hypotheekrenteaftrek. . Ook als er een verplichte opkomstplicht is , zou de verhouding er heel ander anders uitzien. NU gaan de ontevredenen NIET stemmen. .Dat hebben de machthebbers goed voor elkaar.
bericht geplaatst op 09-09-2012 om 19:30