
-
Profiel aanmaken
Informatiesluit
Profiel aanmaken
Voor het plaatsen van comments op onze website is het nodig om een profiel aan te maken.
Met een persoonlijk profiel kun je nog meer. Verfijn je profiel met een foto en persoonlijke regel die geplaatst wordt bij de comments. Of geef je interessegebieden aan en krijg nieuws op de homepage dat bij je past.Ben je lid?
Dan biedt MijnFNV•B nog veel meer:
- altijd inzage in jouw nieuwste cao
- toegang tot je bedrijfspagina
- meteen zien wie je bestuurder is
- je contributie online regelen
- je contributie gedeeltelijk terugkrijgen
- iemand lid maken en een wervingspremie ontvangen
- nieuwe ledenpas aanvragen
- InklappenMijn FNV•B
Wat betekent verlaging pensioenen voor jou?
Honderdduizenden gepensioneerden krijgen vanaf april 2013 misschien minder pensioen en bij miljoenen werknemers worden volgend jaar de opgebouwde aanspraken verlaagd. Dat blijkt uit evaluaties van de herstelplannen die pensioenfondsen bij toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) hebben ingediend.
Wat betekent dit voor jou? Kijk bij onze veelgestelde vragen.
De Pensioenfederatie , de koepelorganisatie waar bijna alle pensioenfondsen bij zijn aangesloten, heeft de fondsen die bij DNB een verlaging van de pensioenen hebben aangekondigd, gevraagd om hun gegevens te mogen opnemen op een openbare lijst. Tachtig fondsen hebben aan dit verzoek voldaan. Zij informeren zelf de eigen deelnemers.
Verlaging pensioenen varieert sterk tussen fondsen
Uit de lijst blijkt dat de voorgenomen kortingspercentages sterk variëren. Gemiddeld bedraagt de voorgenomen korting circa 2,3 procent. Enkele fondsen gaan al per 1 april van dit jaar de pensioenen verlagen. Voor het merendeel van de bijna 300 pensioenfondsen die bij DNB een evaluatie van hun herstelplan hebben ingediend, geldt dat hun herstel zodanig verloopt dat pensioenverlagingen niet nodig zijn.
Korten is uiterste redmiddel
Het verlagen van pensioenuitkeringen en –opbouw is een ingrijpende maatregel die fondsen pas nemen als andere opties niet meer openstaan. Het goed verdelen van de pijn over de verschillende groepen deelnemers en generaties is leidend bij de gekozen maatregelen. DNB beoordeelt in de komende maanden de voorgestelde maatregelen per fonds, een proces dat in mei wordt afgerond.
Voorgenomen maatregelen; nog niet definitief
De Pensioenfederatie wijst erop dat het veelal gaat om voorgenomen maatregelen, gebaseerd op de situatie van de fondsen per eind december 2011. Eind 2012 zal duidelijk worden of de nu aangekondigde maatregelen in volle omvang daadwerkelijk moeten worden doorgevoerd of dat de situatie is verbeterd of verslechterd. Van belang daarbij zijn de ontwikkelingen op de internationale financiële markten en vooral de rentestand waarmee de pensioenfondsen hun verplichtingen moeten waarderen. Die rente staat momenteel op een historisch laag niveau en dat werkt sterk negatief door in de dekkingsgraden van de fondsen. Vooruitlopen op mogelijke ontwikkelingen en daarmee ingrepen vooruitschuiven acht de Pensioenfederatie niet verantwoord.
Oorzaken
De fondsen die nu pensioenverlagingen moeten aankondigen, hebben veelal eerder al andere maatregelen genomen om de problemen aan te pakken, zoals premieverhogingen en het niet aanpassen van de pensioenen aan de loon- of prijsontwikkeling. Naast de negatieve ontwikkelingen op de financiële markten en de lage rente is ook de veel sneller dan verwachte stijging van de levensverwachting een belangrijke oorzaak van die problemen. Pensioenfondsen moeten fors langer dan eerder verwacht pensioen betalen, zonder dat daarmee bij de premiestelling ooit rekening is gehouden.
Ingrijpen uniek
De nu aangekondigde maatregelen zijn weliswaar uniek en ingrijpend, maar de koopkrachteffecten worden gedempt door het feit dat de AOW, die gemiddeld meer dan de helft van het pensioeninkomen uitmaakt, niet wordt verlaagd maar zelfs iets verhoogd. De procentuele daling van het besteedbaar inkomen wordt daardoor beperkt. Afhankelijk van de hoogte van het aanvullend pensioen en de voorgestelde verlaging varieert het koopkrachtverlies voor gepensioneerden volgend jaar van vrijwel nihil tot enkele procenten. Bij hoge pensioeninkomens is de teruggang groter dan bij lagere. Op de website van het NIBUD staat een rekentool waarmee gepensioneerden het pensioenverlies bij benadering kunnen berekenen.
Ondanks de aangekondigde maatregelen heeft Nederland nog steeds reden om trots te zijn op ons pensioenstelsel: nergens bouwen zoveel mensen samen zoveel aanvullend pensioen op. Nu ingrijpen is – helaas - nodig om onze unieke oudedagsvoorziening voor huidige en toekomstige generaties in stand te houden.
Zie ook
- 07-09-2011 ‘ING verkiest aandeelhouders boven personeel’
- 26-07-2011 ‘Ook gepensioneerden dupe van pensioenakkoord’
- 24-03-2011 ‘Nu pas op de plaats in traject pensioenakkoord’
- 11-08-2010 "Minister moet uitstel afstempelen pensioen handhaven"
- 11-09-2007 ‘Houd de dief! Terug onze 1,3 miljard euro’
Reacties
Log in om te reageren.
Wil je antwoord op een persoonlijke vraag? Onze klantenservice kan je helpen.
Onze spelregels
Heb je nog geen profiel? » Profiel aanmaken

Ik vind het een schande dat de FNV zo een houding van helaas pindakaas innemeent in het boven geschreven stuk. De AOW zal na 2015 voor vele gezinnen erg tegenvallen en met een verlaging van de pensioen opbouw zullen velen onder de bijstand niveau terug vallen. De FNV is als gesprek partner in de Ser mede verantwoordelijk voor de sociaal afbraak die al jaren gaande is.
bericht geplaatst op 20-02-2012 om 19:42dat had inneemt moeten zijn.
bericht geplaatst op 20-02-2012 om 19:43valkenswaard 22-02-2012 Hebben die heren die dat maar beslissen en zelf financieel niets te kort komen. Dat mensen met een klein pensioen bij een minimale inhouding Echt in een financieel probleem hebben. Heeft men daar wel oog voor want zij zijn degenen die rekening. Van het slecht beleid van die hoge geleerde heren betalen. Waaronder ik Met vriedelijke groet jan Ophey
bericht geplaatst op 22-02-2012 om 21:53Joop Manuels
Van 1967 t/m 2008 werkzaam geweest als verkoper/verkoopleider bij Volswagen/Audi in regio Arnhem inmiddels met pensioen.
Nu als tijd verdrijf rijd ik kinderen met een rolstoelbus zolang de gezondheid dit toe laat.
Dat betekent dat ik vanaf dat ik met vroegpensioen ben gegaan op 1 november 2008 alleen maar gekort ben. 2009, 2010, 2011, 2012 geen indexering in 2013 ook niet dat zijn 5 jaren a 3% + rente op rente ongeveer 17% dan wellicht in 2013 nog eens 7% inleveren dan mis je al met 25% van je beoogde pensioen. Daar naast liepen er in nov-dec. 2008 enkele verzekeringen af met een vaste afloopdatum gezien de AEX toen heeft mij dat ook minimaal ongeveer €. 35000,-- minder opgebracht verdampt maar waar is dat dan gebleven? Al met al je leven lang gewerkt met de bedoeling een waardevast pensioen te hebben maar met deze bonussen en graai cultuur is dat een verloren zaak. Alles wordt duurder maar je inkomen gaat achteruit laten ze in godsnaam proberen het geld hier in Nederland te houden en geen bakken met geld naar het buitenland te doen want het gaat hier nu ook niet zo goed.
bericht geplaatst op 23-02-2012 om 15:31Ik heb pas mijn speldje gehad voor het 50 jarige lidmaatschap, maar gezien de lakse houding van de bond tav de dieven en graaiers die de uiteindelijke veroorzakers zijn, moet ik maar eens nadenken of ik het geld van mijn lidmaatschap maar niet beter als compensatie in mijn zak kan houden. Nog steeds hoor ik nergens de stem van de bond over deze schandelijke diefstal. Toen ik ban gaan betalen aan mijn pensioen kon ik niet kiezen en moest meelopen in het systeem. Nu het te laat is kan ik geen kant meer op. De beloofde 70% van het laatst verdiende maandloon kan ik vergeten. De jongelui die nu schreeuwen dat er straks geen pensioen meer is, vergeten dan maar even dat ik wel 48 jaar betaald hebt. Waar je ook niemand over hoort, ook de bonden niet, is dat die geboorte golf ook weer eindigt dat er over 20 jaar weer veel minder ouderen instromen.Dat bonden en politieke partijen zoals SP en PVDA zich niet laten horen over het feit dat wel de banken (de veroorzakers) gered moeten worden van onze belasting centen maar niet de pensioenen is ronduit beschamend.
bericht geplaatst op 23-02-2012 om 15:45Wat betekent de afstempeling bij het pensioenfonds voor mij echter de voorbeelden geven een vertekent beeld een gehuwde heeft geen bruto van 1074 euro AOW per maand e.e.a in de reken voorbeelden zou moeten worden aangepast want het genoemde bedrag heeft betreking op een alleen staande. Een gehuwde heeft per/mnd AOW bruto 718.47 euro en een KOB toeslag van 33.65 euro per/mnd zonder vakantie toeslag gaarne de voorbeelden wijzigen.
bericht geplaatst op 23-02-2012 om 16:01ik vind maar dat de pensioenfondsen met andermans ingelegd geld onzorgvuldig omgaan , dat zij ons zomaar korten op ons pensioen het is ja niet hun geld. sorry daar heb ik geen woorden meer voor.
bericht geplaatst op 23-02-2012 om 16:17Jumbo supermarkten hebben Super de Boer overgenomen zowel de lusten als de lasten. Maar bij storting pensioenfonds Super de Boer is tot heden nog steeds niet gebeurt[wel een korting van 7%in 2013] Misschien een beetje druk van de bond?zou misschien helpen.
bericht geplaatst op 23-02-2012 om 16:24Gewoon te gek voor woorden FNV had er wat aan moeten doen zo ook dat je pas AOW krijgt op je verjaardag belachelijk dat dat er gewoon zonder veel bezwaar is gekomen Ben nu met prepensioen wordt volgend jaar eind april 65 AOW gaat dan pas in op je verjaardag betekent voor mij dat ik dus een maand geen geld ontvang ja over 5 dagen AOW En pensioen 7% minder En de heren van de pensioenfondsen maar mooi weer spelen van ons gespaarde geld Jaren terug heeft Den Haag ook de pot van het ABP dacht zo 25 miljard leeggeroofd, daar hoor je ook niemand van het FNV of wie dan ook over grote schande!
bericht geplaatst op 23-02-2012 om 16:36Einde pensioen zekerheid betekend einde vakbeweging. Heren en dames, u die ons vertegenwoordigen luister naar uw achterban, anders komt uw zekerheid ook op de tocht.
bericht geplaatst op 23-02-2012 om 16:37Helemaal eens met dhr. Manuals en Wekking eens. Onze zogenaamde STERKE bond is hier mede verantwoordelijk voor. Binnen het FNV zullen er net als bij onze graai-ambtenaren in Den Haag en Brussel wel heel veel pluche stoelen zijn. Dat was vorig jaar goed te merken. Persoonlijk heb ik 49 jaar ( met plezier ) in de scheepsbouw gewerkt en daar wordt ik nu voor gestraft met al jaren GEEN inflatie verhogingen en nu ook nog eens ong, 7% achteruitgang in april 2013, Regering en FNV Bondgenoten bedankt !!!!!! Het zal wel veel beter zijn om ons zuur verdiende geld in bodemloze putten te gooien en het aardigste jongetje van de klas te willen zijn. Mijn lidmaatschap loopt in ieder geval ten einde.
bericht geplaatst op 23-02-2012 om 16:41Volkomen eens met Luigi. Schandalig de houding van de FNV. De ouden hangen er maar een beetje bij. De gemakkelijkste groep om te pakken. Dan hebben jullie me ook nog lid gemaakt van de ANBO, wat is dat voor een club, die laten ons helemaal aan ons lot over; krijg berichten in de trand van: niet klagen het kan nog erger! Wat zijn dat voor mensen die het beleid bepalen. Er wordt gezegd: het is een laatste redmiddel, dat korten, maar we gaan al jaren achteruit in besteedbaar inkomen! Hoezo premie verhoogd; in hoeveel gevallen en waar is dit dan gebeurd? Nee verlaag gewoon de pensioenen, toch gemakkelijk, die oudjes hebben toch geen puf meer om te reageren. FNV het wordt eens tijd dat jullie je een beetje meer gaan inzetten voor de ouderen, in plaats van om mij info toe te sturen hoe ik bijvoorbeeld beter kan solliciteren en mij allerlei belachelijke info toe te sturen voor een gepensioneerde. FNV EN VELE ANDEREN LATEN DE GEPENSIONEERDEN VALLEN ALS EEN BAKSTEEN!!!!!!
bericht geplaatst op 23-02-2012 om 16:56Ik heb 49.50 ABP pensioen ik zou me toch schamen alsabp om daar van nog weer een paar % van aftehalen. maar ben haast verplicht om te kijken waar ik maandelijks op kan bezuinigen ,en dan zal het F.N.V. bedrag er ook aan moeten gelofen. Aow met 3hele kleine pensioentjes is geen vetpot.
bericht geplaatst op 23-02-2012 om 16:59Hoor niemand praten over de 40 miljard die door de regering uit onze pensioenpot is gejat om het regeertekort terug te dringen. Vakbonden hebben er met de neus bovenopgestaan en hebben niets ondernomen.
bericht geplaatst op 23-02-2012 om 17:08De vakbonden hadden moeten ingrijpen toen tijdens het kabinet Lubbers/Kok de grote pensioen diefstal plaats vond. Waar de kabinet miljarden en de werkgevers honderden miljoenen uit de pensioenpot roofden en hun premies verlaagden. Als dit niet gebeurt was, dan waren er geen pensioen te korten, was de dekkingsgraat nu ruimvoldoende en hoefde er ook niet gekort te worden op de pensioenen. Hier hoor je de vakbond nooit over. Terwijl de vakbond op zijn achterste benen had moeten staan. Ook het niet indexeren van de OAW de laatste jaren heeft nooit tot enige actie van het FNV geleid. De overgang van eindloon naar middelloonpensioen is de grootste diefstal aller tijden met instemming van het FNV. De toekomstige met pensioen op basis van middelloon zullen hierdoor in grote problemen komen. Ook het pensioen gebaseerd op eindloon is geen 70% samen met je AOW, zoals ons altijd werd voorgehouden. Na 2 dagen van de 5 dagen werken voor je verzorgde oude dag is je inkomen zeker 15% minder en hoe ouder je wordt nog minder. Ook nu bij het korten op pensioenen gaat de vakbond op zijn rug liggen en probeert zelfs deze schande recht te praten. Ik ben 40 jaar lid van de bond, maar ben bang lid te zijn van een kapitalistische clubje.
bericht geplaatst op 23-02-2012 om 17:25Verlaging betekent gewoon dat we opgelicht worden, en niet zo'n klein beetje. En ik hoor de "vakbond" nauwelijks. Ook toen er werd uitgedeeld door het kabinet Lubbers/Kok ( ja, die ex vakbondleider)is er niet of nauwelijks gereageerd. Komt dat soms omdat de FNV er belang bij heeft en dat ze belangen hebben???
bericht geplaatst op 23-02-2012 om 17:39Ik vind de bond laks ze hadden veel eerder moeten ingrijpen bij die zakkenvullers in den haag en wees eerlijk alle leiders die we hebben gehad zijn met een zak vol geld afgetaaid ons geld!!! Het idee van een nieuwe bond is nog niet zo gek maar dan moeten we masaal overstappen ook ik ben ook lid vanaf 1980 (hebben ze geschat ) nog nooit wat gehoord!!!Maar dat we in moeten leveren we moeten op de bres allemaal op naar die opmakers in den haag die lachen ons en onze lauwe bond uit ja knikkers zijn het het word tijd denk ik voor een nieuwe bond het is niet anders!!!!!
bericht geplaatst op 23-02-2012 om 17:58Tot op heden heb ik al vier jaar geen verhoging van mijn pensioen ontvsngen en volgend jaar wordt als het niet beter wordt nog eens 7% ingehouden, dan is het ongeveer 15% wat door mij is ingeleverd. Dit door het wangedrag van de witte boorden criminelen. Het is jammer dat de bond daar niet wat meer aandacht aan besteed, ik weet dat het hun taak niet is, maar ondanks vind ik dat de bond moet opkomen voor de balangen van hun leden. En ook nu nog steeds wordt er met het belastinggeld slecht omgegaan door de declaratie van bestuurders, die al het nodige verdienen. In een woord schandalig.
bericht geplaatst op 23-02-2012 om 18:08Misschien kan Tom Poes een list verzinnen
bericht geplaatst op 23-02-2012 om 18:24Dankzij de verhoging van de grens voor de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekering wordt per 1 januari ineens fors meer ingehouden van mijn pensioen. Ik troost mij met twee gedachten: wie minder dan de oude grens ontvangt gaat er wat op vooruit; mijn pensioenfonds heeft bovendien nog zoveel kunnen indexeren dat ik er 1,36 euro op vooruit gegaan ben. Zelfs fondsen die nu in dekkingstekort verkeren hebben vaak veel meer in kas dan voor de crisis. Het is de kunstmatig lage rente die voor problemen zorgt.
bericht geplaatst op 23-02-2012 om 18:56Beste mensen eerst denken dan klagen pensioen leveren we allemaal in niet alleen de 65+ers. Er zijn ook geen gok graai of bones praktijken.verdiep je een in het verleden 100 euro beleggen in 1984 is eind 2009 bijna 580 euro hiervan is 60% in vastrentende waarden. En denk wel de bond zijn we allemaal vooral wij en niet de bestuurders probeer eens mee te denken en ga naar bijeenkomsten voor voorlichtingen. Of het allemaal goedkomt weet niemand en inleveren doet ook niemand graag. Maar er is nog geen ramp gebeurd.
bericht geplaatst op 23-02-2012 om 19:06We zijn lid van de jaknikkerbond ons geld gaat op aan dikke salarisen en er word niet meer gestreden het gaat te makkelijk we hebben iemand nodig die voor zn woord staat we worden bestolen schandalig!!!!!!°!°
bericht geplaatst op 23-02-2012 om 19:11Ben bijna 50 jaar lid. Dat de bond toestaat dat pensioenen verlaagd worden is een GOTSPE. Toen de regering jaren terug de pensioenfondsen afroomde met miljarden, deed de bond niets, terwijl ze wel in de SER zitten. Nu word ons aan gepraat dat we het samen moeten doen. In vier, vijf Jaar is ons pensioen, niet verhoogd terwiijl de inflatie gemiddeld 1,5 procent bedroeg. Dat is al +/_ 5.5 %. En nu gaan ze ook nog korten +/_ 5% in 2013? Ik vind dit je reinste diefstal, ook omdat je verplicht word om pensioen premie te betalen. Dus het zijn je eigen centen waar ze aankomen. Maar we hebben +/_ vierhonderd pensioenfondsen en die moeten instand gehouden worden.
bericht geplaatst op 23-02-2012 om 19:27Nu hoop ik dat de NV ballen toont.Ik betaal al bijna 40 jaar aan een pensioenfonds,en moet nu gaan merken dat wat je apart zet voor later(zoals dat wordt gebracht) ineens veel minder gaat worden dan gezegd is !..SCHANDE.... In ditland slikken e alles maar..het wordt tijd dat de baricade's er weer eens komen, en niet dat zoetsappige geneuzel ! Dus FNV ; Strijd voor je mensen!! Je betaald in dit land voor een uitkering voor je oude dag !! ps er zijn er al genoeg in dit land die niet sparen of recht hebben op een uitkering...tijd voor gerchtigheid ...
bericht geplaatst op 23-02-2012 om 19:30Door het graaien van de grote mannen bij de pensioenfondsen in de pot van de pensioenen waar het geld van hard werkende mensen verplicht is terecht gekomen moet er nu (zoals het eruit ziet) gekort worden bij meer dan 100 fondsen. Dit moet de FNV niet pikken. Als wij hiervan de dupe gaan worden lijkt het mij beter dan alle toekomstige gepensioneerden massaal het lidmaatschap op gaan zeggen bij de vakbind. Want de bond is er toch voor ons !!!!!!!
bericht geplaatst op 23-02-2012 om 21:58Buurman met 53 jaar vut. Zwager met 54 jaar Vut. ex collegae met 57.5 eruit. Ik mag nog net met 65 Maar ja, als Prince fourre maar lekker kan spelen in de sneeuw van onze centen.
bericht geplaatst op 23-02-2012 om 22:23@Pavon en Kees van n en alle anderen, Als er gevraagd wordt, om de baricaden op te gaan, doen jullie dat dan ook???? Of laten jullie zoals de laatste keer (2009, maar 30.000 op de baricaden, in Rotterdam/Eindhoven Amsterdam/Assen) het die anderen het uitzoeken?? In 2004 waren er nog tenminste 300.000 op de been (Museumplein). Het hadden er nu minstens 1.000.000 miljoen moeten zijn, om tegen die graaiers en HOOGMOEDS- ELITEN een halt toe te roepen? Waar is jullie solidariteit dan eigenlijk?? Of knappen die anderen het wel op? Het is 5 voor 12, denk daar maar goed aan. Jullie zijn de bond, en zonder actieve leden (op de Baricaden) kan de bond ook niets. Ook al zitten er teveel bestuurders die niet van de praktijk komen maar van dat gestudeerd spul en baantjes jagers? Hopelijk geeft DNV een nieuw perspectief voor de leden! Geeft een van jullie nu een antwoord???? JA, WIJ doen allemaal MEE?
bericht geplaatst op 23-02-2012 om 22:53Mien61 Een dikke plus voor jou. Ik zie hier weer veel schreeuwers zich melden. We hebben meer doeners nodig en niet mensen die denken het wordt wel voor ons geregeld. Ook de 65 plussers blijven lekker bij de kachel zitten want zij hoeven niets meer te doen.
bericht geplaatst op 24-02-2012 om 08:32Beste Mien 11 Hier raak je de kern van het vakbondswerk. De Bond organiseert de actie en de leden doen mee. Maar in dit geval geeft de Bond niet thuis en laat haar oudere leden in de kou staan. Zou daardoor misschien de belangstelling voor de vakbonden verdwijnen?
bericht geplaatst op 24-02-2012 om 09:24Het word tijd dat de FNV in actie komt tegen deze volksverlakkerij er is genoeg gespaard, en je kunt niet 50 jaar vooruit regeren vroeger werd er ook niet aan ons gedacht wat we nu wel doen De bonden moeten keihard optreden tegen deze plunderaars van ons pensioenstelsel
bericht geplaatst op 24-02-2012 om 10:28Het is onbegrijpelijk dat de FNV hier niets aan doet. In de tijd dat de pensioenen een overschot hadden deed de regering een greep in de pensioenkassen. Maar nu hebben de pensioenen een probleem en is de regering niet thuis,maar ze staken ons belasting geld wel in de veroorzakers n.l. de banken. Wij zijn wel de grootste betalers aan de EU,wat ik nooit begrepen heb,en er is wel 5 miljard voor ontwikkelingshulp terwijl die mensen hier nooit iets van zien en dan die subsidies van miljoenen wat alleen maar over de balk gesmeten wordt,maar het eigen volk kan stikken,o nee ik bedoel betalen.Wil de regering niet begrijpen dat er mensen zijn die het water tot aan de lippen staat of begrijpen zij dat niet.Hoe kan het dat in Belgie geen zorgverzekering is de gezondheidszorg daar praktisch niets kost.
bericht geplaatst op 24-02-2012 om 11:10Iedereen weet dat de beleggingen in aandelen weer op peil zijn. De rente van het enorme vermogen van de pensioenfonsen wordt kunstmatig laag gehouden. Daarom zijn opbrengsten van het vermogen zo laag. Van een vrije markt is geen spraken meer. Al de ellende is veroorzaak door de banken die gewoon doorgaan met hun bonussen. En als klap op de vuurpijl vreten de ouders van die bonusjagers ook nog de pensioenpot leeg, want die worden allemaal op een enkeling na veel ouder dan de arbeiders. Ik zou niet willen ruilen met die zogenaamde hoge heren, als je weet dat je het brood steelt van de allerarmste. Ik zou zeggen "geniet er maar van zolang het kan" Ik zou er met mijn geweten geen vrede kunnen hebben als ik in zo,n situatie zou zijn. Maar ja als je geen geweten hebt, heb je er ook geen last van. Als het FNV dit laat passeren zonder aktie,s, is het hek van de dam
bericht geplaatst op 24-02-2012 om 12:16Wordt het geen tijd, dat je je pensioen via een FNV-pensioenfonds zou kunen bijeensparen. Dan zou je als je van werkver verandert ook geen pensioenbreuk meer kunnen hebben. Ik ben voorstander dat je zelf je eigen pensioen moet kunnen regelen en ook eerder mag stoppen als je denkt er genoeg voor gespaard denkt te hebben, zonder straf belastingen als je vo0r 65 begint met pensioen opnemen. Bovendien zijn de beleggingskoersen sinds december gelukkig weer gestegen, behalve deze week sind het geduvel rond Griekenland weer is opgelaaid.
bericht geplaatst op 24-02-2012 om 12:18Als er uiteindelijk op pensioen gekort wordt dan zijn de persoonlijke financiele gevolgen voor iedereen anders. Dit is afhankelijk van het pensioenfonds waar u bij bent en de mate waarin gekort wordt door dat pensioen fonds. Ik persoonlijk ben het er ook niet mee eens maar dat het gaat gebeuren is wel bijna zeker. Kijk wat voor u de persoonlijke gevolgen zijn en probeer deze op te vangen. Mijn advies: om precies te weten wat voor u de persoonlijke financiele gevolgen zijn ga naar mijn-pensioenoverzicht.eu want daar kunt u het zelf uitrekenen met behulp van deze website. Als u dan weet hoe u er voorstaat dan kunt u de juiste maatregelen nemen.
bericht geplaatst op 24-02-2012 om 14:00Een oplossing voor de problemen is gewoon het pensioen tot een maximum van €90.000 beperken. Iemand die een hoger pensioen wil, moet zich daar zelf maar voor zorgen.
bericht geplaatst op 24-02-2012 om 16:37De veroorzakers zijn de financiele instellingen , daar wordt tot nu toe weinig aan gedaan , Ook veroorzaken zij bewust het in stand houden van de lage lange rente , welke wij als fonsen daardoor de dupe van worden , er is zoveel in kas nu al 875 Miljard euro!! De Pensioenfederatie , maar ook het overkoepelend orgaan Platform-Deelnemersraden hebben veel te weinig aan de Politiek weg getimmert om dit bewust in stand gehouden probleem aan de order te stellen !! Van het FNV horen we ook maar weinig , Misschien het nieuwe Pensioenakkoord als het nog in 2012 daadwerkelijk in werking gesteld zou worden via het FTK2 zijn er mogelijkheden het financiele onheil voor vele mn de lage penioenuitkeringen te voorkomen !!! Waarom gaan we met zijn alle niet te straat op ?? Protest én nog eens Protest in Den Haag , Waar is die solidariteit ??
bericht geplaatst op 24-02-2012 om 16:53Ik erger me aan de kop boven dit artikel. Wat betekend verlaging pensioenen voor jou?. te eerste omdat de bond niet weet waar ik verzekerd ben. ( niet iedereen is verzekerd bij een pensioenfonds namelijk).. En ten 2e ik werk nu 25 jaar en ben pas op de helft van de jaren dat ik moet werken. wie weet hoe we er dan voorstaan?? dat weet niemand dus ook de bond niet.
bericht geplaatst op 24-02-2012 om 23:19Allemaal goed bedoeld mensen. Maar het heeft totaal geen zin om je mening hier te geven. Ze doen toch allemaal (de pensfondsen) wat. ze willen. Al halen ze er ook 50% af, je doet er niets aan. Je krijgt het keurig in 'n brief medegedeeld en dat is het. (51 jaar lid van de FNV)
bericht geplaatst op 25-02-2012 om 12:03Gaat u er maar eens kijken hoeveel ex FNV bestuurders nu werkzhaam zijn aan de top van de pensioenfondsen, dit verklaart misschien de slappe houdin van onze bond.
bericht geplaatst op 25-02-2012 om 22:23Mensen jullie hoeven je geen zorgen te maken, jullie pensioengeld (een deel van de 875miljard) is in goede handen bij het ESM (Europees Stabiliteits Mechanisme). 40miljard kan direct richting Brussel voor de zwakkere Eurolanden die er een potje van maken, als Brussel erom vraagt, BINNEN 7 dagen BETALEN en min. de Jager heeft niets te vertellen (voor 7,6% van de stemmen) aan deze ESM dictator. Er is zo'n 700miljard nodig voor de ESM pot, om de kapitalisten te ondersteunen, de gewone man/vrouw bv. in Griekenland die krijgt toch niet meer als 700euro/mnd. Actualiteiten rubriek "2 vandaag" en geleerden zijn toch niet onbezord?>>>>> Het kon niet zo'n kwaad antwoorde Groenlinks mij in Okt. 2011 al terug, zij hielden het wel in de gaten??? Andere partijen gaven geen antwoord, zelfs Paul Ulenbelt (SP) nog niet! kan gebeuren ik ben niet de enigste die iets schrijft! Mensen maakt u zich geen zorgen en blijf zwijgen, die anderen letten wel op voor jullie en die doen hun "MOND dan wel OPEN"! voor jullie. >>>>Hier is nog de link: >>>>>>>>>>>> >>>>>>>>>>http://www.youtube.com/watch?v=1GaH2MqXfxM
bericht geplaatst op 27-02-2012 om 21:12Foutje, 2 Vandaag moet, Een Vandaag zijn. Die uitzending over de ESM die was vandaag.
bericht geplaatst op 27-02-2012 om 23:06KORTEN! PRIMA! Hadden ze veel eerder moeten doen, zodat er later voor de jongeren ook nog wat overblijft! Ik ben het ook niet eens, met wat de "werkgevers" en de "vakbonden" doen...
bericht geplaatst op 02-03-2012 om 18:49Weer niet de oudere collega's de schuld geven van dit debacle !! Zijn zelf weer de l.l. , meebetaald voor allerlei collega's , welke met de vreemds mogelijke constructies uit de arbeid zijn verdwenen. In 9 van de 10 gevallen in het voordeel van de bedrijven. Zij zijn nu waarschijnlijk ook zelf de dupe van dit geklooi. 7% wordt genoemd als inleveren op pre en gewoon pensioen . De werkelijke schuldigen van dit probleem , de banken en de beleggers worden buiten schot gelaten. Met grote vrees kijk ik naar de komende tijd. De extra bezuinigingen zullen echt WEER aan onze kant vallen. Maak je daar GEEN illusies over !! NIET gewoon genoegen nemen , met het zooitje wat er thans in de kamer zit . Organiseer jezelf ! 3 of 4 klagers is al een actiecommitee !! Las deze week , dat onze voorzitster van de FNV ook al , waarschijnlijk op eigen houtje, een voorstel had gedaan de WW prmie weer voor rekening van de werkers te doen komen. Wat is de insteek ?? Inplaats van de ondernemers gaan wij het betalen. ! Maakt voor de regeringspot niets uit ! Alleen kost het ons weer geld. Terwijl we nu en binnenkort nog meer geplukt gaan worden. Ik zeg , leg Jongerius het zwijgen op .
bericht geplaatst op 03-03-2012 om 15:56FNV kom in actie en stop met de kant van overheid en de werkgevers te kiezen en doorgaan met polderen. Gemiddelde pensioenbelegging afgelopen 10 jaar aan rendement voor pensioenfondsen inclusief de 2 crisissen is boven de 4%. Over de afgelopen 20 jaar boven de 8%. Verwachting bij pessimisties beleid is boven de 4% en bij een positief boven de 8 %. Ook dit zijn maar verwachtingen net zo goed als het afstempellen laat je niet gek maken Nederland heeft en moet het beste pensioenstelsel blijven houden en handhaven komop mensen ga er voor.
bericht geplaatst op 04-03-2012 om 20:56Staakt, Staakt tegen de barbaren eliten, met hun afbraak en graai-cultuur. Een Agnes die men meteen bij de bond de deur uit hadden moeten gooien met haar WW-premie de werknemers zelf te laten betalen. Wat is dat voor een gestudeerde koploze voorzitter. Waar blijven die Fre Meis en Herman Bode, Arie Groeneveld voorgangers?? Wanneer doet de bond nu eens wat? Werknemers/uitkerings mannen/vrouwen doe eens een keer je mond open en wees eens solidair. Staakt, Staakt. Ver te zoeken hë? met dat Ik, IK ,IKKE gedrag? Van dat ESM verhaal>>http://www.youtube.com/watch?v=1GaH2MqXfxM>> daar heb nog geen enkele reactie van de politieke partijen tot nu toe terug. Vorig jaar in Nov. een reactie terug gekregen, het liep ergens zo'n vaart niet, zij hielden het wel in de GATEN voor "ONS" Hou jullie maar vast met die werknemers rechten/pensioen afbraak wat deze rechtse elite club incl. de FNV van plan zijn. Hou massaal je mond maar, eigen schuld, dikke bult? Bondgenoten/ABVA enz. doe eens wat?????
bericht geplaatst op 04-03-2012 om 23:18Werlwijd, zijn de rijksten meer als 676miljard waard. In Nedeland, wat was dat ook al weer? 45miljard? Zelfs Bergkamp/Nistelrooi, de mannen van "Het brood en de Spelen" elk 55/56miljoen! Wat moeten die daar mee???????? En niet tevergeten onze Johnny, die gaat nu naar de 2miljard? RTL7 melding, Kas WW helemaal leeg??? ( pensioenkassen volgen nog)? Een paar jaar geleden puilden deze WWkas nog helemaal uit. Maar zie het Griekenland/Spanje enz. verhaal, het komende ESM en de 3% norm EU verhaal! Nu kan versneld de ww/pensioenen aangepakt worden, onze voorzitster Agnes is er al mee bezig? die had al lang de biezen moeten pakken want de angst zit er goed in. Behalve bij die GRAAIERS en ELITEN! >>> Als Wilders slim is, maakt hij kans op flinke vooruitgang met zijn partij?? Al was het maar vanwege de hypotheekrente aftrek. (De gewone man heeft geen hut van boven de 5ton)? Mensen slapen jullie nog steeds?! Eens stort het "RIJK" ooit eens in, meestal door "HOOGMOEDSWAANZIN", dus het "HEBBEN". Hoe meer je hebt, hoe meer je weer zult "HEBBEN" is de norm???? Solidariteit is een vreemd woord, al jaren!
bericht geplaatst op 05-03-2012 om 10:18De WW is de verzekering van werknemers tegen inkomensverlies bij werkloosheid. Die werd altijd gefinancierd uit premies van werknemers en werkgevers. De ministerie van Sociale Zaken en van Financien hebben de werknemerspremie op nul gezet. De FNV heeft toen gewaarschuwd dat het algemeen Werkloosheidsfonds leeg zou raken. Dat is nu het geval. Solidariteit tussen werkenden en werklozen staat hoog in het vaandel bij de FNV. Die krijgt vorm door betaling van premies voor elkaar: de sterken voor de zwakken. Voorwaarts, en niet vergeten, de solidariteit!
bericht geplaatst op 05-03-2012 om 21:00Kameraad Clifton
Aardige, norse, kritische, behulpzame, relativerende, handige en wellicht een steekje aan los zittende Nederlander met gezonde aversie tegen autoriteit.
Op een gegeven moment moet je jezelf toch de vraag gaan stellen, waarom reageer ik hier überhaupt nog op al die flauwekul! Terwijl het hele sociale stelsel uit elkaar flikkert, vat onze enigste reddingsboei “de FNV” het miljoenen kostende plan op, om tijdens de grootste crisis ooit, zichzelf opnieuw uit te gaan vinden! Degene die denkt dat je bij deze organisatie een luisterend oor zult vinden voor jouw zorgen en problemen komt van een koude kermis thuis! Degene die denkt dat je bij deze organisatie een gebalde vuist kunt maken valt ook met verkleumde handen uit het botsautootje! Nee, … deze FNV is verworden tot een doofstomme politieke oppositiepartij gelijk het PvdA, belangrijke zaken geven ze stotterend en stamelend uit handen om vervolgens te verzanden in onderling gekibbel en geruzie. Feit blijft echter dat deze wereld nu eenmaal draait op geld en macht en wanneer de grote wereldspelers dit onderling aan het verdelen zijn gaat men over lijken en wij, … raad eens welke rol wij mogen spelen, … de nieuwe vakbond is al aan het graven, zij denken dat het voor een nieuwe fundering is, wij weten allang dat het een grote diepe kuil voor ons zal zijn …
bericht geplaatst op 05-03-2012 om 23:51Als jullie denken dat het FNV wat gaat ondernemen tegen deze Regering dan heb je het helemaal mis. Het is net als vroeger toen de Kapitalist tegen de Pastoor zei: Houdt ik ze arm, dan houdt jij ze dom. En dat doen onze Vakbondsbestuurders met ons. Wij draaien op voor Flexibele arbeid, Banken crisis, Euro crisis. Wij betalen, en zei houden zich op de vlakte. Stel je voor dat je straks geen mooi baantje krijgt in Den Haag.
bericht geplaatst op 06-03-2012 om 03:17Gekke Henkie
Verwarmingsmonteur , Redelijk Sociaal, Hobby's, Mijn Gezin ,Voetbal, Muziek,Politiek,.Trainer/Coach Waterpolo , Gek op een wijntje en de Zon
Erg om te constateren dat zelfs de meest BETROKKEN zeurpieten, langzaam maar zeker de pijp aan Maarten gaan geven.
bericht geplaatst op 07-03-2012 om 22:01@Ja Henkie, zo is het nu met die (betrokken) zeurpieten. De zaak valt kompleet uit mekaar, ze laten de kop hangen. Er is bijna nog niet een hier die zegt we gaan er tegen aan. De KAPITALISTISCHE hoogmoedswaanzinnigen lachen zich nu kapot, en de kleine man zegt, er is toch niets aan te doen, het BÁÁT toch niet?? Ze stonden er bij en KEKEN er naar! Laten een paar anderen het UITZOEKEN! Waar is die godverdoemenissen "SOLIDARITEIT??" van JULLIE?? Ik, IK, IKKE en de rest kan STIKKE! Bondgenoten/Abva ook, waar zijn jullie nu dan???????
bericht geplaatst op 08-03-2012 om 12:28Onze hele samenleving is naar de knoppen geholpen door jaknikkers en cariaire knuppels die niets anders kunnen dan zakken vullen , inkluis de VAKBONDEN, want die hebben ons recht ook verkwanseld, om het grote geld
bericht geplaatst op 08-03-2012 om 15:45Gekke Henkie
Verwarmingsmonteur , Redelijk Sociaal, Hobby's, Mijn Gezin ,Voetbal, Muziek,Politiek,.Trainer/Coach Waterpolo , Gek op een wijntje en de Zon
De grootste fout die de bond op dit moment maakt is in hun eigen schaduw blijven opereren . Inmiddels zijn er al weer maanden verstreken en de leden weten nog niet waar ze aan toe zijn. De meeste mensen op deze site weten niet wat er staat te gebeuren. telkens hoor je dat de DNV meer voor en met de leden wordt . En wanneer je op een sociale media vraagt hoe het er voor staat krijg je als antwoord kom maar met je input .Nou medunk, we geven genoeg input hier, maar als jullie wachten op de input die jullie zelf graag horen dan hebben jullie ons niet nodig . Wij willen graag hebben dat jullie onze directe belangen gaan behartigen en de grootgraaiers bij de diverse bedrijven en overheden eens echt een poepie laten ruiken . Maar nee we polderen maar door en schieten zo elk doel voorbij .Waar wachten jullie nu nog op , wachten jullie tot er alleen maar leden overblijven die achter jullie aan hobbelen en doen wat jullie graag zien . Nou dan heeft ook Henkie zijn langste tijd wel gehad bij de FNV/DNV. Geef eens een teken van leven, IK wil graag mee doen, Ik wil graag mee denken maar weet inmiddels ook niet meer hoe of wat .En om antwoord te geven op deze topic Ik krijg straks minder pensioen en mag daar inmiddels 51 jaar voor werken. En ben daar nog steeds pis pis nijdig over. Psst Mientje ik vind je een kanjer dat je zo volhoud petje af ;-)
bericht geplaatst op 08-03-2012 om 21:38Redaktie, mij valt op al een hele tijd, als ik gereageerd heb, dan duurd het lang eer die reactie zichtbaar wordt, ook op de homepagina waar je kunt zien wie er nog onlangs gereageerd heeft?? Uw antwoord was een tijdje terug aan mij ,de trage verschillende servers???? Log ik (na uitgelogd te hebben) meteen na mijn reactie weer in, en zie, mijn en andere recente reacties zijn wel zichtbaar. Doet de webredactie dit dan expres? Politiek?? Omdat maar niet te veel BETROKKEN zeurders (pieten) zichtbaar worden voor de minder betrokken zeurenden (jannen) en die minder zeurenden zijn een beetje meer goedgelovig (meer compatible met de woorden "IK, IK"), wat ik, ik, bv. niet ben! "WAAROM" bij inloggen de recente reacties wel zichtbaar??? Leg dat eens uit hier op de homepagina voor de zeurders(pieten en de niet (minder)zeurders (jannen)! Trage servers?????????? Redactie waar "GÁÁN" wij naar "TOE"??? met de FNV???
bericht geplaatst op 08-03-2012 om 21:50Moderator
Als moderator zijn voor mij de opgestelde spelregels voor wat betreft het plaatsen van reacties heilig. Respectvol reageren staat bovenaan mijn top 10.
@Mien61-Nog steeds hebben wij problemen met de servers die niet werken zoals wij wel zouden willen. Het blijkt een moeilijk op te lossen technisch probleem te zijn. We kunnen u gerust stellen, als redactie hebben wij geen enkele invloed op de reacties die geplaatst worden. Wij werken niet met het begrip 'zeurders', dooor u genoemd pieten :) of 'niet zeurders'. Ook wij zien de reacties pas als deze zichtbaar op de site zijn verdwenen. Modereren van reacties vindt pas na plaatsing plaats. Als redactie zouden wij ook graag een perfect werkend systeem willen zien, dat maakt ons werken stukken leuker!
bericht geplaatst op 09-03-2012 om 12:57het is belachelijk dat wij op een houtje moeten bijten ,terwijl de staat ons geld steelt en wij moeten nu nog meer inleveren als het aan die vvd'ers ligt.Daar moet een eind aan komen,net als het beleggen van onze centen.Het leverd alleen maar armoede op. Je kan straks als je oud bent helemaal niks meer,maar je kan wel een pil slikken om er mee te stoppen.Het lijkt erop dat we die kan uit gaan,de oudere generatie is te duur dus weg wezen ermee. Nu ik hoop nog heel lang en leuke dingen tekunnen doen met als ik met pensioen ben.Want dat heb ik wel verdiend na al dat gewerk en mijn baas te spekken. Dus we moeten een vuist maken tegen dit beleid en er wat aan gaan doen en als daar niet willen luisteren dan zouden we het toch net als onze grootouders die gevochten hebben voor hun rechten dat ook moeten gaan doen. Ze vragen erom,kijk maar naar dat beleid van die arme mensen die gehandicapt zijn waar ze gewoon maar doorgaan in hun dommigheid daar in den haag.Moeten we door mensen die totaal geen sociaal gevoel voor een ander hebben nog langer onderdrukt worden?Lijkt mij niet.Er is geld genoeg maar het stroomt in de zakken van de toch al rijke en boven modaal,en dat komt ook omdat de politiek die al zo'n 8 jaar zit dat ook nog eens bevordert,en aangezien de bevolking in de leugens van die vvd 'ers en cda'ers geloven krijgen we dit dus.Worden we nu eens wakker hierin of gaan we ons nog meer verarmen.
bericht geplaatst op 10-03-2012 om 16:20Ja ,waarom mogen die leraren,politieagenten wel acties doen ,maar waarom gaan we "potverdorie"niet naar Den Haag,en blijven daar net zolang totdat ze ons verzekeren dat we een "fatsoenlijk "pensioen straks hebben? Verdorie moet je kijken wat er bij mijn man altijd ingehouden is? Bieden straks die "verdomde grieken ons straks gratis vakanties aan ,omdat er zoveel van ons geld daar naartoe is gegaan~,ik denk het niet heej,maar wij straks maar armoe lijden ,nou daar heb ik echt geen zin in ,dan gaan we ook stelen hoor,kijken wat ze dan met ons oudjes doen,hebben we het nog beter ook,als we in de gevangenis zitten
bericht geplaatst op 12-03-2012 om 22:15Ja Mien ,wanneer?????? we trommelen ze allemaal d'r huis uit! iedereen moet mee doen!
bericht geplaatst op 04-04-2012 om 14:56